5. Viestintä


Oma, tunnistettava identiteetti ja visuaalinen ilme alusta on ollut mieletön etu. Eikä pelkästään ulospäin, vaan myös oman porukan kesken. On helpompaa kuulua johonkin, joka on tunnistettavasti ja valtavan hienosti olemassa.

Identiteetti

Kun kuulimme että maaseutukeskus Villa Lande hakee kahviloitsijaa, nimi Lalla Vinde popsahti mieleen nopeasti. Sanojen kääntely on hauskaa ja myös viestii leikkisyydestä. Tällä kertaa käännös oli osuva kahdellakin tavalla: Lalla välitti iloa – lallattelua, vinde innostumista – Voi vinde! Välillä niinkin vaikea asia kuin nimen antaminen tulee hetkessä, välillä se on viikkojen suunnittelun tulos.

Lalla Vinde

Miltä kahvila näyttää, miten se käyttäytyy viestinnässään? Lalla Vinde sai tunnuksen pari kuukautta ennen avajaisia, viikkoja ennen sen toiminnan suunnittelua. Tiesimme että siellä tullaan myymään itse tehtyä ruokaa, kakkuja ja pullaa. Emme olleet tekemässä grilliä, emme trendibaaria, vaan kakkukahvilaa lounastarjonnalla, jotain mitä Kemiöstä puuttui.

Varhainen ajatus kakkugalleriasta ohjasi identiteetin suunnittelua kohti leikkisää koristeellisuutta ja käsin tekemistä – “keittiö-artisaaniutta”. Tämän mielikuvan pohjalta logotyypiksi valikoitui Adoben AD:n Laurie Szujewskan Giddyup™, jonka leikkausten perustana oleva “lasson naru” ratkaisi kolme asiaa kerralla:  Se viittasi hienovaraisesti käsin kirjoitettuun (käsin tehtyyn) ilman käsialaa (yhtä kirjoittajaa), sen tasapaksu viiva vältti mielleyhtymät “scriptin kitchiin” ja samalla mahdollisti johdonmukaisuuden muissa graafisissa elementeissä samansuhtaisen viivan paksuuden avulla.

Lallan perusväriksi valikoitui lämmin oranssi ja sille kompelementtisininen, mutta oli selvää ettemme kahliudu tiukkaan palettiin, Lallan oli voitava olla myös musta kun siltä tuntuisi. Logotyypin tyylin mukaisia ornamentteja seurasivat saman tyyliset piktogrammit, ensimmäisenä hymyilevä kahvikuppi, ja hymy tarttui myös muihin symboleihin. Piktogrammeilla pedattiin paikkaa myös tuleville toiminnoille, kuten kaupalle ja delille. Kahvilan yhdenmukaisella ilmeellä pyrittiin saamaan asiakkaat ymmärtämään, että vaikka olemme kahvilatoimijana kokematon ja sekalainen sakki, teemme tätä tosissamme ja arvostamme laadukkuutta. Kahvila oli kuitenkin vain työkalu suuremmalle suunnitelmalle, yhteisöllisyyyden lisäämiselle alueella. Miten yhteisö tulisi brändätä, jos mitenkään?

Osuuskunta Vinde

Yhteisöjä ei voi julistaa, ei oikeastaan edes rakentaa. Yhteisön syntymisen edellytyksiä voi vain mahdollistaa – yhdessä. Yhteisö on yhtä kuin siinä kulloinkin vaikuttavat ihmiset. Tulisiko yhteisön näyttää myös ulkoisesti heiltä, siinä ajassa ja paikassa olevilta jäseniltä ja elää ihmisten ja ajan myötä? Suuria kysymyksiä, päätimme mennä kaiken muun suunnittelun työllistämänä tämän suhteen helpolla: Vinde logotyyppi on suoraan Lalla Vinde logotyypistä ja esintyy enemmänkin tuotteistettavan konseptin markkinointinimenä kuin osuuskunnan identiteettinä.

Viestintä

Lalla Vinden kahvilatoiminta vei aluksi kaiken huomiomme, ehkä liikaakin, viestintäkin kohdistui kaikilta osilta suoraan kahvilan ympärille. Tarvitsimme pikaisesti tarinan, kuvauksen toiminnastamme, verkkosivut, Facebook-sivun, lukuisia graafisia tuotteita kahvilan toimintaan ja tapahtumamarkkinointia. Kaikki lähes ilman mitään budjettia.

Verkkosivut ratkaistiin WordPress-pohjalla, joka taipuisi pienimmällä vaivalla käyttöömme: viikon ruokalista, ohjelma, kuvia tarjonnasta, kuvaus osuuskunnasta ja tarinaa tulevasta kaupasta. Facebook olisi käyttöasteensa vuoksi helpoin kanava tiedottaa päivittäin asiakkaitamme, kunhan niitä tulisi. Facebook-postaukset linkattiin automaattisesti myös Twitteriin. Viikottainen ruokalista tulostettiin sitä varten suunnitellulle pohjalle ja jaettiin lähialueen kauppojen ilmoitustauluille. Jos viikottaista ohjelmaa oli, se löytyi myös kyseisen päivän lounaan kohdalta ruokalistalta. Keräsimme sähköpostilistaa kahvilassa ja rekisteröimme MailChimp-palvelun ilmaisversion. Sähköpostituksia emme ole kuitenkaan saaneet aikaiseksi, tekstin tuottaminen kaksikielisenä nostaa toimitustyöhön tarttumisen kynnystä.

Paikallinen lehdistö kirjoitti kiitettävästi avajaisistamme ja usein myös tapahtumistamme. Tämä oli merkittävä apu meille. Mainostimme vain kerran paikallislehdessä, mutta esiinnymme lehdissä jossain muodossa kuukausittain. Viikottaista ohjelmaa promotoimme julisteilla, joihin löytyi nopeasti malli, jota varioitiin päägrafiikalla ja tapahtuman henkeen sopivalla tunnusvärillä. Näitä tulostimme kauppojen seinille.

Vastaanotto oli positiivinen, jopa ihastunut. Ruotsinkielisellä paikkakunnalla onnistuimme suomenkielisestä enemmistöstämme huolimatta houkuttelemaan asiakkaita molemmista kieliryhmistä, jako jonka ehdottomuus tuli meille yllätyksenä. Käytännössä tämä näkyi kuitenkin vain parinkymmenen asiakkaan ja 150€ keskimyyntinä. Puolet lisää olisi minimi. Kunnan ja muiden organisaatioiden tilaukset tapahtumiin paikkasivat tätä hienosti, mutta perusmyynnissä oli ongelma, mihin viestinnällä olisi pitänyt voimakkaammin puuttua.

Sisäiseen viestintään saimme tuettuna tanskalaisen Podio-ympäristön. Lukuisten muiden projektien ja työtehtävien sähköpostien keskellä halusimme alusta saakka pitää kaiken kommunikaation yhdessä paikassa, josta tapahtunut olisi helpommin jälkeenpäin tutkittavissa.

Osuuskunta Vinden tarinan kertomiseen ehdimme paneutua vasta myöhemmin keväällä. Yritimme muistuttaa toistuvasti että Vinde on paljon muutakin kuin kahvila Lalla Vinde, mutta tämä viesti ei aina tarttunut. Kahden uuden asian kertominen, joista toinen konkreettinen, on haastavaa. Oli parempi siis osoittaa yhteisöllisyys teoilla kuin sanoilla. Saimme käynnistettyä kesällä yhteistyön Sagalundin museon kanssa. Toimeksianto alkoi identiteetin suunnittelulla heille ja jatkuu palvelukonseptin kehittämisellä. Tästä oli jo helpompi puhua Vinden tarinan yhteydessä. Vielä tärkeämpi yhteydenotto tuli Onni kutsuu kylään -hankkeen vetäjiltä: “Teette hienoa työtä, voisimme tukea teitä”. Tämä johti syntyhistoriamme dokumentointiin ja tähän ensimmäiseen versioon monistettavasta mallista.

Vinden vinkit:

+ suosi – vältä
Oman ajan varaamista viikon
tiedotustarpeille. 
Tiedon panttaamista yhteisöltä
Puskaradiota, parasta markkinointia
on suosittelu. 
Liian tiukkaa ohjeistusta,
koko yhteisön on voitava tiedottaa. 
Säännöllistä tiedottamista toimittajille. Epäjohdonmukaisuutta,
erotu omalla tyylillä. 

 

Kuvia:

© Copyright Lalla Vinde - Theme by Pexeto